CHARAKTERISTIKA PREDMETU
Učebný predmet geografia rozvíja u žiakov poznanie o výnimočnosti a jedinečnosti planéty Zem. Pomáha správne pochopiť podstatu javov a procesov, ktoré na Zemi prebiehajú a uvedomiť si princípy, na ktorých je postavená existencia života.
Štúdium geografie umožňuje žiakom spoznávať krajinu v celej svojej komplexnosti a zložitosti. Obsah geografie sa sústreďuje aj na väzby prírody a ľudskej spoločnosti. Vzhľadom na nárast problémov, vyplývajúcich z aktivít človeka a ich dopadu na prírodné prostredie i na spoločnosť, žiaci získajú aj skúsenosti ako reagovať na zmeny v priestore, pochopiť ich a v budúcnosti riešiť.
Základnou zručnosťou, rozvíjanou v geografii, je práca s mapovými podkladmi v tlačenej a digitálnej podobe. To znamená vedieť mapu čítať, pracovať s ňou, analyzovať jej obsah a interpretovať ho, orientovať sa v nej a podľa nej v neznámom prostredí a vedieť zhotoviť jednoduchý náčrt okolia.
Dôkladné poznanie Zeme je nevyhnutnou podmienkou jej ochrany. Každé miesto na Zemi je iné, líši sa podnebím, rastlinstvom, živočíšstvom, ale aj obyvateľmi s vlastným jazykom, kultúrou a spôsobom života. Poznanie týchto charakteristík a ich pochopenie vedie k porozumeniu predovšetkým vzájomných väzieb v krajine. Vyžaduje úctu k princípom demokracie a občianskej slobody, ktorých nerešpektovanie môže viesť k vojnovým konfliktom a globálnym katastrofám. Geografia zohráva v tomto smere nezastupiteľnú úlohu. Zdôrazňuje súvislosti a často komplikovanú prepojenosť príčin s dôsledkami. Formuje osobnosť mladého človeka upozorňovaním na podobnosť, ale aj zvláštnosti opisovaných regiónov, ktoré porovnáva so Slovenskom, pričom poukazuje na jeho osobitosť v kontexte Európy, či sveta.
METÓDY
Voľba metód závisí od obsahu učiva, cieľov vyučovacej hodiny, vekových a iných osobitostí žiakov a materiálneho vybavenia.
- Motivačné metódy:
- motivačné rozprávanie (približovanie obsahu učenia)
- motivačný rozhovor (aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov)
- motivačný problém (upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému)
- Expozičné metódy:
- rozprávanie (vyjadrovanie skúseností a aktívne počúvanie)
- vysvetľovanie (logické systematické sprostredkovanie učiva)
- rozhovor (verbálna komunikácia formou otázok a odpovedí na vyjadrenie faktov, konvergentných a divergentných otázok, otázok na pozorovanie, posúdenie situácie, hodnotenie javov, rozhodovanie)
- Problémové metódy:
- projektová metóda (riešenie projektu, komplexná praktická úloha, problém, téma, ktorej riešenie teoretickou aj praktickou činnosťou vedie k vytvoreniu určitého produktu)
- Aktivizujúce metódy:
- brainstorming
- Fixačné metódy:
- metódy opakovania a precvičovania (ústne a písomné opakovanie, domáce úlohy)
- Práca s mapou (v tlačenej a digitálnej podobe)
HLAVNÉ TÉMY
- Ročník
- Planéta Zem
- Litosféra a georeliéf
- Atmosféra
- Hydrosféra
- Pedosféra
- Biosféra
- Ročník
- Obyvateľstvo
- Sídla
- Poľnohospodárstvo
- Priemysel
- Služby
- Turizmus
- Geografia sveta
- Ročník
- Geografia Slovenskej republiky
- prírodné podmienky SR
- obyvateľstvo a sídla SR
- hospodárstvo SR (priemysel a poľnohospodárstvo)
- doprava SR
- cestovný ruch SR
- Ročník
- Afrika
- Ázia
- Amerika
- Európa
- Austrália a Oceánia