CHARAKTERISTIKA PREDMETU
Vo vyučovaní chémie žiaci získavajú systém poznatkov o chemických látkach a ich premenách, predstavu o stavbe látok a základných chemických, fyzikálno-chemických a biochemických dejoch. Dôraz sa kladie najmä na súvislosti s ostatnými prírodovednými predmetmi a na základný vplyv chemických dejov na životné prostredie a živé organizmy, predovšetkým na človeka. Obsah učiva tvoria tiež poznatky o vlastnostiach a použití aj zneužití látok, s ktorými sa žiaci stretávajú v bežnom živote. Sú to najmä oblasti ako: chémia potravín a nápojov, kozmetika, alkaloidy, toxikománia, liečivá, čistiace prostriedky a podobne.
Súčasťou chémie je aj systém vhodne vybraných laboratórnych cvičení, ktorých správna realizácia si vyžaduje osvojenie si základných manuálnych zručností. Žiaci sa naučia používať správne postupy a techniky, zaznamenať, spracovať a vyhodnotiť výsledky pozorovania. Zároveň uplatňujú zásady bezpečnej práce s chemickými látkami v chemickom laboratóriu i v bežnom živote.
VYUČOVACIE METÓDY
- Motivácia
- Rozhovor – žiaci sú aktívne zapojení do práce na hodine, kladú otázky.
- Vizualizácia – učenie sa pomocou schém, grafov a obrázkov, ktoré žiaci sami interpretujú, pripadne s pomocou učiteľa, tiež prostredníctvom videí.
- Praktické cvičenia – žiakom umožnia experimentovať, objavovať a prehlbovať svoje vedomosti a nadobudnúť nové zručnosti a skúsenosti.
- Pracovné listy
- Moderná vyučovacia metóda CLIL – prepojenie cudzieho jazyka a ostatných vyučovacích predmetov. V CLIL-e študenti komunikujú o svojom študijnom odbore v cieľovom jazyku, a tak sa ho učia používať ako pracovný jazyk.
HLAVNÉ TÉMY
- Pozorovanie a pokus v chémii
- Sústavy látok
- Štruktúra látok
- Periodická sústava prvkov
- Názvoslovie anorganických zlúčenín
- Výpočty v chémii
- Chemické reakcie
- Názvoslovie anorganických zlúčenín
- Výpočty v chémii
- Redoxné reakcie
- Chemická kinetika
- Chemická väzba a medzimolekulové sily
- Anorganická chémia
- Organické chémia
- Kyseliny a zásady
- Chemická kinetika
- Termochémia
Predmet Chémia vo štvrtom a piatom ročníku je určený pre študentov MED skupiny, ktorí chcú maturovať z predmetu chémia, budú robiť prijímacie pohovory z predmetu chémia (napr. na štúdium medicíny, chemické odbory, …). Náplňou predmetu je učivo, ktoré je zahrnuté v cieľových požiadavkách na vedomosti a zručnosti maturantov z chémie.